Yamaha Starbike Forum banner

1100 cc of 1300 cc?

8.3K views 12 replies 8 participants last post by  Highwayman  
#1 ·
Ik heb een 650 cc en ben er dol op. Ik weet zeker dat ik over een paar jaar wil upgraden, dus is de 1100 cc V-Star beter dan de 1300 cc V-Star?

#2 ·
Ik heb nog nooit op een 1300 gereden, maar ik kan wel zeggen dat de 1100 een erg fijne werkfiets is. Hij cruiset redelijk comfortabel op de snelweg en stuurt goed in de stad. Ik voel dat hij iets harder werkt op de snelweg en op heuvels rond de 50 als mijn vrouw bij me is, maar ik hoef alleen maar iets meer aan het gas te draaien. Als ik tussen de twee zou moeten kiezen, zou ik voor de 1300 gaan. Brandstofinjectie, riemaandrijving en die extra cc's maken een verschil, vooral als je een passagier meeneemt. Ik ben van plan om op een gegeven moment te upgraden naar een Road Star, maar als er een goede deal voor een 1300 zou komen, zou ik er goed over na moeten denken.

#3 ·
Het zijn heel verschillende motoren.

Voeg de Road Star 1600 toe aan de mix en je krijgt meer opties: stoterstangen in plaats van nokkenkettingen, een enkele carburateur in de vroege jaren, later brandstofinjectie.

Ik denk dat Yamaha zijn best heeft gedaan zodat iedereen kon vinden wat hij wilde: carburateurs of brandstofinjectie, luchtgekoeld of watergekoeld, cardanaandrijving of riemaandrijving...

Het zijn allemaal geweldige motoren, en ze hebben allemaal hun unieke voordelen.

En als je een echt soepel lopende motor wilt, is de Royal Star een V4 watergekoelde motor. In de V4-configuratie is de motor zeer goed uitgebalanceerd.

#4 ·
Zoals NortherRider al zei, is de 1100 een geweldige motor. Ik heb veel trips met mijn vrouw gemaakt van meerdere dagen achter elkaar. Hij doet het goed, maar je moet de gashendel wel iets meer opendraaien. Dat is met windscherm, beladen zadeltassen en een grote tas achterop. Als ik er een als dagelijkse pendelaar zou moeten kiezen, wint de 1100. Ik rijd al meer dan 4 jaar dagelijks met de mijne. Nogmaals, als je met z'n tweeën rijdt, zou ik voor de 1300 gaan, alleen en af en toe met z'n tweeën de 1100. Een andere overweging is dat de 1100 al een aantal jaren niet meer in productie is en de 1300 pas vorig jaar is gestopt. De aftermarket-ondersteuning voor beide is uitstekend. Test ze allebei en kijk welke bij je past.

• Like
Reactions: NorthernRider
#5 ·
Royal Star etc....Ik vrees het zware gewicht en de extra kosten....vooral het zwaardere gewicht. Als ik mijn 650 wegdoe, wat voorlopig fantastisch is, dan zal het voor een motorfiets zijn die net iets sterker is. Als Yamaha een 800 cc zou maken....dat zou geweldig zijn. De Bolt ziet er mooi uit, maar hij is fysiek kleiner dan mijn 650. Hij heeft echter wel een vergelijkbaar gewicht.

#10 ·
Royal Star etc....Ik vrees het zware gewicht en de extra kosten....vooral het zwaardere gewicht. Als ik van mijn 650 afstap, wat voorlopig fantastisch is, dan zal het voor een motorfiets zijn die net iets sterker is. Als Yamaha een 800 cc zou maken....dat zou geweldig zijn. De Bolt ziet er mooi uit, maar is fysiek kleiner dan mijn 650. Hij heeft echter wel een vergelijkbaar gewicht.
Het gewicht is geen probleem na een korte leercurve. Mijn 1100 beladen met vrouw en kleding is ongeveer 975 pond, mijn Harley beladen op dezelfde manier is precies 1200 pond. Ik ben nu 1,68 m, nou ja, misschien 1,65 m echt en 56 kg drijfnat. Ik rijd dagenlang zo, in stadsverkeer, op open wegen en bochtige wegen (twisted sisters) erg pittig. Soms moet ik me op een kruising met veel helling wel even concentreren, maar geen probleem. Zorg er gewoon voor dat je met beide voeten plat op de grond kunt staan en het gewicht mag nooit een probleem zijn, en nee, ik kan de Harley niet helemaal plat op de grond zetten, misschien word ik ooit wel volwassen. ?

• Like
Reactions: NorthernRider
#6 · (Edited)
Als je 650 standaard is, kun je er een paar pk's meer uit halen met een aftermarket luchtfilter en uitlaat, en de carburateurs opnieuw afstellen.

Eén ding dat je kunt doen is je standaard luchtfilter controleren, als het niet wit is als papier, vervang het dan. Het is verrassend hoeveel vermogen een vuil luchtfilter blokkeert, het is hetzelfde als je gashendel helemaal niet openen. Als de motor niet kan ademen, kan hij niet gillen.

Als je een andere optie wilt, is er een Vstar 950.

Nog een ding dat het vermelden waard is: Vstar-motoren zijn Vtwins zoals HD, maar Harley maakt een motor met lange slag, lage toeren en hoog koppel. Vstar-motoren hebben een kortere slag en een veel hogere rode lijn.

Als je met je Vstar rijdt als een Harley, hem rondzeult en te vroeg schakelt, bereik je niet de maximale pk's van de motor.

Op de 650 ligt het maximale vermogen bij 55 mph in de 4e versnelling en 70 mph in de 5e versnelling. Er zijn een paar websites die je het toerental bij elke snelheid in alle vijf de versnellingen vertellen.

De 650 is al een snelle motor - hij haalt 100 mph. Als je WFO tot 55 mph in de 4e versnelling rijdt, gromt de standaard luchtinlaat van vreugde en doet het opnieuw bij 70 mph in de 5e versnelling.

Misschien moet je gewoon iets later schakelen....

#8 ·
Hij was erg dankbaar dat ik het hem had uitgelegd, en de laatste keer dat ik hem zag, was hij erg blij met de motor.

• Like
Reactions: Scrumdown
#9 ·
Ik heb een Royal Star een paar uur gereden en het gewicht is een beetje lastig, vooral met een passagier die tot stilstand komt. Hij had niet veel vermogen, tenzij je een of twee versnellingen terugschakelde en hem op zijn staart trapte. Ik heb een 1700 Roadstar een paar jaar gehad en hem ingeruild voor een FJR. De Roadstar was ook zwaar, maar iets gemakkelijker te hanteren dan de Royal Star. De 1700-motor was lang niet zo soepel als ik had gewild. Stoppen en starten in het verkeer was verschrikkelijk, omdat je hem boven stationair toerental moest houden, anders zou hij stotteren en schokken. Je moest minstens 60 in de hoogste versnelling rijden, anders zou hij niet blij zijn op een helling. Tot zover dat koppel onderin. Ik was erg verrast toen ik met een matige hoeveelheid gas in de tweede versnelling een door regen doordrenkte heuvel opreed. De achterband brak los op het wegdek toen ik de heuvel opreed! Ik minderde vaart en gaf weer gas, om het opnieuw te laten gebeuren. Een benauwd moment.
Mijn schat en ik zijn veel gelukkiger op de FJR, hij is soepel en snel zonder enige moeite. Hij loopt stationair met z'n tweeën op het vlakke in elke versnelling. Langzaam voor een snelheidszone in de stad, laat hem in de 5e versnelling staan en versnel zachtjes weer naar de snelheid. Stoppen en starten in het verkeer is een fluitje van een cent met z'n tweeën. De 1e versnelling heeft een mooie, gemakkelijke start en stoppen en starten in het verkeer is gemakkelijk, gewoon stationair laten draaien in de eerste versnelling, geen probleem. De Roadstar zou in geen enkele versnelling op geen enkel moment stationair draaien zonder hevig te stotteren en te schudden.

#11 ·
Ik heb op alle 3 gereden. Mijn vader had een 650 met hypercharger en rechte pijpen. Ik had zelf de 1100 en naar mijn mening was de prestatie vergelijkbaar. Wilde altijd wat meer op de snelweg en de carburateur was af en toe een probleem. Heb 2 jaar geleden een 1300 gekregen en ik ben er dol op. De enige aanpassing die ik eraan heb gedaan, is de baffle uitboren. Heb niet veel $$ gehad om meer te doen, maar volgend seizoen wordt het anders. Mijn vrouw heeft nu de 1100 en ik rijd er af en toe op en het voelt nog steeds goed, maar de 1300 heeft veel meer ruimte. Brandstofinjectie is nieuw voor mij en maakt voor mij een groot verschil.

#12 ·
Ik heb een V Star 1100 Custom gehad en heb proefritten gemaakt op een Honda 1300 en een Yamaha Stryker 1300. De Yamaha diende zijn doel als een soort opstapje om op de motor te komen die ik echt wilde en die beter bij me paste. Vanwege het lage profiel en de hanteerbaarheid kon ik oefenen en toepassen wat ik in de veiligheidscursus had geleerd. Het was een goede motor, nooit mechanische problemen gehad en er zijn een heleboel accessoires die je kunt kopen om het *jouw motor* te maken. Elke 1300 die ik reed had brandstofinjectie en de gasrespons was een enorme verbetering ten opzichte van de Yamaha met carburateur. Om nog maar te zwijgen van de remupgrades. Is de Yamaha 1300 riemaangedreven? Zo ja, let dan op de verschillen tussen cardanaandrijving en riem. Ik geef de voorkeur aan de soepele respons van een riem, maar dat ben ik. De ene is niet beter dan de andere, alleen anders, remverbeteringen uitgezonderd. Betere remmen zijn nou eenmaal... beter. Mijn volgende motor was een 1500cc motor en ik zit nu op een 1900 cc motor. Ik denk dat voor veel mensen de natuurlijke progressie is dat hoe bekwamer je wordt, hoe meer motor je wilt, maar nogmaals, ik spreek puur voor mezelf.