Yamaha Starbike Forum banner

Dit bij het proberen te schakelen

673 views 26 replies 8 participants last post by  lesblank  
#1 ·
Ik probeer erachter te komen waarom mijn fiets steeds afslaat als ik schakel. Ik heb geprobeerd mijn zijstandaard schakelaar te overbruggen, maar hij schakelt nog steeds niet. Iedereen die dit probleem heeft gehad en een oplossing heeft gevonden, zou ik erg op prijs stellen.

Attachments

#2 ·
Kunt u het iets beter beschrijven. Kunt u de fiets in neutraal starten? Dan trekt u de koppeling in, zet u hem in de versnelling en slaat hij af?

#3 ·
Kun je het iets beter beschrijven. Kun je de fiets in neutraal starten? Dan trek je de koppeling in, zet je hem in de versnelling en hij valt stil?
Ja, ik kan de fiets in neutraal starten en hij loopt prima. Als ik in de versnelling schakel, valt de fiets gewoon stil. De zijstandaard staat omhoog, ik heb zelfs geprobeerd de neutrale schakelaar te overbruggen om er zeker van te zijn dat het daar niet aan lag.

#4 ·
Dus, de motorfiets draait, je trekt de koppeling in, zet hem in zijn versnelling en de motorfiets valt stil. Schokt de motorfiets naar voren als hij stilvalt?

#6 ·
Het klinkt alsof de koppeling moet worden afgesteld, het klinkt alsof de koppeling niet ontkoppelt. Met de motor uit, zet hem in versnelling, trek de koppelingshendel in en kijk of je de motor heen en weer kunt bewegen.
Als hij heen en weer beweegt, werkt de koppeling. Als dit werkt, kunnen het de diodes voor het interlock-systeem zijn. Als hij niet beweegt, ontkoppelt de koppeling niet.

• Like
Reactions: P51
#8 ·
Het klinkt also alsof de koppeling afgesteld moet worden, het klinkt alsof de koppeling niet ontkoppelt. Als hij niet loopt, zet hem in de versnelling, trek de koppelingshendel in en kijk of je de motor heen en weer kunt bewegen.
Als hij heen en weer beweegt, werkt de koppeling. Als dit werkt, kunnen het de diodes voor het vergrendelingssysteem zijn. Als hij niet beweegt, ontkoppelt de koppeling niet.
Dus de koppeling pakt, moest hem afstellen. Maar hij sterft nog steeds af als hij in de versnelling wordt gezet. Waar kan ik de diode vinden?

#9 ·
Kun je de motor een beetje laten draaien en proberen hem in zijn versnelling te zetten? Ik kan het helemaal mis hebben, maar ik denk dat je stationair toerental laag staat, je koppeling een beetje slipt en als je hem in zijn versnelling zet, slaat hij gewoon af. Wees voorzichtig, want hij kan er vandoor gaan. Ik zou een paar vingers op de voorrem hebben. De reden dat ik dit denk, de "veiligheids"-schakelaars voorkomen dat de motor start, je motor start, dus voor mij vallen de veiligheidsschakelaars daarmee buiten beeld.

• Like
Reactions: Shotround
#24 ·
Kun je de motor een beetje op toeren brengen en proberen hem in zijn versnelling te zetten? Ik kan het helemaal mis hebben, maar ik denk dat je stationair toerental te laag is, je koppeling een beetje slipt, en als je hem in zijn versnelling zet, slaat hij gewoon af. Wees voorzichtig als je dit doet, want hij kan er vandoor gaan. Ik zou een paar vingers op de voorrem hebben. De reden dat ik dit denk, de "veiligheids"-schakelaars voorkomen dat de motor start, jouw motor start, dus voor mij vallen die veiligheidsschakelaars buiten beeld.
Of doe het terwijl je tegen een muur geparkeerd staat! 😉

#11 ·
Met de motor uit, met de koppeling ingeknepen, in de versnelling zetten. Hoe ver kun je de fiets vooruit en achteruit rollen en hoe moeilijk was het?

#13 ·
Is de koppeling ingeknepen en in versnelling als je hem probeert te duwen? Hoe lang heeft de fiets stilgestaan zonder te worden gereden?

#16 ·
De koppelingsplaten kunnen aan elkaar "vastklemmen". De platen zijn met olie gecoat, de olie veroorzaakt een zuiging tussen de platen na stilstand. Normaal gesproken zal het heen en weer bewegen van de motorfiets in versnelling met de motor uit de verbinding verbreken. Ik heb ze zo erg laten "vastzitten" dat ze niet meer loskwamen door de motorfiets heen en weer te bewegen. Ik heb de motor moeten starten, hem behoorlijk hoog laten toeren en de koppeling laten "schieten". Als je deze methode van het "laten schieten" van de koppeling gebruikt, wees dan voorzichtig, wanneer de platen "losbreken", zal de motorfiets er met je vandoor gaan.

Voordat je dit doet, kun je de motorfiets in neutraal duwen? Proberen te elimineren dat de tussenliggende versnelling of de eindaandrijving de oorzaak is.

#18 ·
#19 ·
Op een zijspoor, die bedrading op de foto vraagt om problemen in de vorm van doorgebrande zekeringen, intermitterende problemen, of brand, in het ergste geval.

Ik heb platen gehad die slecht vastzaten op een RD350 onderdelenfiets die ik had en die voor wie weet hoe lang stilstond - decennia zou ik gokken. Mijn methode om ze los te maken zou door OSHA worden afgekeurd, lol.

Voorband tegen het gebouw, achterband op asfalt, motor op 6k RPM, en laat de koppeling los. :D In mijn geval werkte het, maar je moet een plan B hebben voor het geval dat niet werkt en de achterband woedend begint te smelten in een wolk van rook. 😁

#25 ·
Even terzijde, de bedrading op de foto vraagt om problemen in de vorm van doorgebrande zekeringen, intermitterende problemen of brand, in het ergste geval.

Ik heb platen gehad die vastzaten op een RD350 onderdelenfiets die ik had en die al weet ik hoe lang stilstond - decennia zou ik schatten. Mijn methode om ze los te krijgen zou door OSHA worden afgekeurd, lol.

Voorband tegen het gebouw, achterband op asfalt, motor op 6k RPM, en de koppeling laten vliegen. :D In mijn geval werkte het, maar je moet een plan B hebben voor het geval dat niet werkt & de achterband begint hevig te smelten in een wolk van rook. 😁
Ja, de bedrading wordt aangepakt, het wordt opgeruimd.

#20 ·
Een andere aanpak zou zijn om de fiets in de 5e versnelling te zetten en, zonder dat de motor draait en de koppeling niet ingeknepen is, de fiets zo krachtig mogelijk vooruit en/of achteruit te rollen, in een poging de koppelingsplaten los te krijgen. Door de 5e versnelling te gebruiken in plaats van de 1e, krijgt het rollen meer kracht op de koppelingsplaten. Ik heb dit onlangs gedaan bij een crossmotor die 5 jaar stil had gestaan.

#22 ·
Een andere benadering zou zijn om de fiets in de 5e versnelling te zetten en, zonder dat de motor draait en de koppeling niet ingeknepen is, de fiets zo krachtig mogelijk vooruit en/of achteruit te rollen, in een poging de koppelingsplaten los te krijgen. Het gebruik van de 5e versnelling in plaats van de 1e geeft het rollen meer kracht op de koppelingsplaten. Ik heb dit onlangs gedaan bij een crossmotor die 5 jaar stil had gestaan.
De 5e versnelling is ook een veel veiligere manier om dit te doen met draaiende motor. In plaats van de band te laten slippen, zal de motor meestal afslaan als ze zo vastzitten.

Meestal, als dat het geval is (motor slaat af), is er een mechanisch probleem dat het ontkoppelen van de koppeling verhindert ... zoals het ontbrekende kogellager onder de koppelingheffer van de vorige kerel die het niet beter wist en het weg zag rollen.

#21 ·
Een extreme maatregel is om schuim in de olie te doen, de motor starten en 2 minuten laten draaien. Zet de motor uit. Pak een tie-wrap, plaats deze op de koppelingshendel om deze ingeklemd te houden. Laat dit een nacht staan. Controleer het de volgende dag en kijk of het in de versnelling rolt. Start de motor niet. Als het rolt, laat de olie aftappen en vervang het filter. Vul bij met olie.
Als het niet rolt, probeer het nog een dag met de hendel vastgebonden. Als het niet goed is. Je moet de koppeling uit elkaar halen om hem schoon te maken. Als je dit nog nooit hebt gedaan, neem de tijd en maak veel foto's. Schoonmaken en opnieuw monteren. Olie aftappen, filter vervangen, olie bijvullen en een ritje maken.

#26 ·
Een extreme maatregel is om zeeschuim in de olie te doen, de motor starten en 2 minuten laten draaien. Zet de motor uit. Pak een tie-wrap, plaats deze op de koppelingshendel om deze ingedrukt te houden. Laat dit een nacht staan. Controleer het de volgende dag en kijk of het in de versnelling rolt. Start de motor niet. Als het rolt, laat de olie aftappen en vervang het filter. Vul bij met olie.
Als het niet rolt, probeer het nog een dag met de hendel vastgebonden. Als het niet goed is. Je moet de koppeling uit elkaar halen om hem schoon te maken. Als je dit nog nooit hebt gedaan, neem de tijd en maak veel foto's. Reinigen en weer monteren. Olie aftappen, filter vervangen, olie bijvullen en een ritje maken.
Ik zal dit proberen als ik het niet los krijg door het in de versnelling te trappen.

#23 ·
Een andere truc die ik met enig succes heb gezien, is het veranderen van de olie en het filter. Bind de koppelingshendel vast met een kabelbinder en laat deze een paar dagen staan. Zorg er bij het veranderen van de olie gewoon voor dat u specifieke olie voor een natte koppeling systeem krijgt.