Yamaha Starbike Forum banner
21 - 27 of 27 Posts
Een extreme maatregel is om schuim in de olie te doen, de motor starten en 2 minuten laten draaien. Zet de motor uit. Pak een tie-wrap, plaats deze op de koppelingshendel om deze ingeklemd te houden. Laat dit een nacht staan. Controleer het de volgende dag en kijk of het in de versnelling rolt. Start de motor niet. Als het rolt, laat de olie aftappen en vervang het filter. Vul bij met olie.
Als het niet rolt, probeer het nog een dag met de hendel vastgebonden. Als het niet goed is. Je moet de koppeling uit elkaar halen om hem schoon te maken. Als je dit nog nooit hebt gedaan, neem de tijd en maak veel foto's. Schoonmaken en opnieuw monteren. Olie aftappen, filter vervangen, olie bijvullen en een ritje maken.
 
Een andere benadering zou zijn om de fiets in de 5e versnelling te zetten en, zonder dat de motor draait en de koppeling niet ingeknepen is, de fiets zo krachtig mogelijk vooruit en/of achteruit te rollen, in een poging de koppelingsplaten los te krijgen. Het gebruik van de 5e versnelling in plaats van de 1e geeft het rollen meer kracht op de koppelingsplaten. Ik heb dit onlangs gedaan bij een crossmotor die 5 jaar stil had gestaan.
De 5e versnelling is ook een veel veiligere manier om dit te doen met draaiende motor. In plaats van de band te laten slippen, zal de motor meestal afslaan als ze zo vastzitten.

Meestal, als dat het geval is (motor slaat af), is er een mechanisch probleem dat het ontkoppelen van de koppeling verhindert ... zoals het ontbrekende kogellager onder de koppelingheffer van de vorige kerel die het niet beter wist en het weg zag rollen.
 
Een andere truc die ik met enig succes heb gezien, is het veranderen van de olie en het filter. Bind de koppelingshendel vast met een kabelbinder en laat deze een paar dagen staan. Zorg er bij het veranderen van de olie gewoon voor dat u specifieke olie voor een natte koppeling systeem krijgt.
 
Kun je de motor een beetje op toeren brengen en proberen hem in zijn versnelling te zetten? Ik kan het helemaal mis hebben, maar ik denk dat je stationair toerental te laag is, je koppeling een beetje slipt, en als je hem in zijn versnelling zet, slaat hij gewoon af. Wees voorzichtig als je dit doet, want hij kan er vandoor gaan. Ik zou een paar vingers op de voorrem hebben. De reden dat ik dit denk, de "veiligheids"-schakelaars voorkomen dat de motor start, jouw motor start, dus voor mij vallen die veiligheidsschakelaars buiten beeld.
Of doe het terwijl je tegen een muur geparkeerd staat! 😉
 
Discussion starter · #25 ·
Even terzijde, de bedrading op de foto vraagt om problemen in de vorm van doorgebrande zekeringen, intermitterende problemen of brand, in het ergste geval.

Ik heb platen gehad die vastzaten op een RD350 onderdelenfiets die ik had en die al weet ik hoe lang stilstond - decennia zou ik schatten. Mijn methode om ze los te krijgen zou door OSHA worden afgekeurd, lol.

Voorband tegen het gebouw, achterband op asfalt, motor op 6k RPM, en de koppeling laten vliegen. :D In mijn geval werkte het, maar je moet een plan B hebben voor het geval dat niet werkt & de achterband begint hevig te smelten in een wolk van rook. 😁
Ja, de bedrading wordt aangepakt, het wordt opgeruimd.
 
Discussion starter · #26 ·
Een extreme maatregel is om zeeschuim in de olie te doen, de motor starten en 2 minuten laten draaien. Zet de motor uit. Pak een tie-wrap, plaats deze op de koppelingshendel om deze ingedrukt te houden. Laat dit een nacht staan. Controleer het de volgende dag en kijk of het in de versnelling rolt. Start de motor niet. Als het rolt, laat de olie aftappen en vervang het filter. Vul bij met olie.
Als het niet rolt, probeer het nog een dag met de hendel vastgebonden. Als het niet goed is. Je moet de koppeling uit elkaar halen om hem schoon te maken. Als je dit nog nooit hebt gedaan, neem de tijd en maak veel foto's. Reinigen en weer monteren. Olie aftappen, filter vervangen, olie bijvullen en een ritje maken.
Ik zal dit proberen als ik het niet los krijg door het in de versnelling te trappen.
 
Ik zal dit proberen als ik het niet loskrijg door het in versnelling te zetten
Het is het proberen waard, maar uit mijn ervaring heb je wat wrijving op het achterwiel nodig om de koppelingen los te maken.
 
  • Like
Reactions: MatthewR52
21 - 27 of 27 Posts